Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Solvit

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-06-11 13:02:08
francja, solvit, ue

W krajach należących do Unii Europejskiej, a także w Norwegii, Liechtensteinie i na Islandii obowiązuje system SOLVIT. Ułatwia on rozwiązywanie sporów z administracją publiczną innego państwa członkowskiego, oraz tych trzech krajów.

SOLVIT to bezpłatny i nieformalnym systemem, który powstał w związku z niewłaściwym stosowaniem przepisów unijnego prawa UE. Od 2002 r. pomaga zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorcom. W 2010 r. za pośrednictwem tego systemu rozwiązano 90 proc. zgłoszonych spraw. W Polsce Centrum SOLVIT działa od maja 2004 r. w Departamencie Spraw Europejskich w Ministerstwie Gospodarki.

Do systemu SOLVIT można zgłaszać problemy wynikające z naruszenia prawa UE z zakresu rynku wewnętrznego, spowodowane przez administrację innego państwa członkowskiego oraz takie, które zawierają element transgraniczny (np. polski obywatel ma problemy z urzędem francuskim).

 

SOLVIT nie może zająć się sprawą, jeśli:

  • nie ma ona charakteru „transgranicznego” (np. problem polskiego obywatela z polskim organem administracji)
  • dotyczy relacji między przedsiębiorcami
  • relacji na linii konsument-przedsiębiorca
  • wtedy, kiedy postępowanie sądowe zostało już wszczęte

 

SOLVIT nie jest serwisem informacyjnym ani udzielającym porad prawnych. System funkcjonuje na podstawie sieci Centrów SOLVIT, utworzonych we wszystkich państwach członkowskich, współpracujących ze sobą za pośrednictwem internetowej bazy danych.

Po przedstawieniu sprawy do SOLVIT, Centrum SOLVIT w kraju wnioskodawcy (tzw. Zgłaszające Centrum SOLVIT) najpierw analizuje i sprawdza informacje zawarte we wniosku, aby upewnić się, że problem rzeczywiście dotyczy niewłaściwego stosowania przepisów rynku wewnętrznego, oraz że wszystkie niezbędne informacje zostały przekazane. Następnie wprowadza sprawę do internetowej bazy danych, co pozwala przekazać ją automatycznie do Centrum SOLVIT w państwie członkowskim, w którym wystąpił dany problem (tzw. Prowadzące Centrum SOLVIT).

Oba Centra współpracują ze sobą, próbując rozwiązać problem, a wnioskodawca jest informowany o postępach sprawy oraz o zaproponowanym rozwiązaniu. Czas przewidziany na znalezienie rozwiązania danej sprawy wynosi 10 tygodni.

SOLVIT jest nieformalnym systemem rozwiązywania problemów, dlatego też działa o wiele szybciej w porównaniu z formalnymi procedurami. Wnioskodawca nie ma obowiązku zaakceptowania proponowanego rozwiązania, ale nie ma również możliwości jego formalnego zakwestionowania w ramach SOLVIT.

Niemniej jednak, jeżeli dany problem pozostaje nierozwiązany lub zaproponowane rozwiązanie nie jest satysfakcjonujące dla wnioskodawcy, może on nadal dochodzić swoich praw na drodze sądowej przed sądem krajowym lub wnieść formalną skargę do Komisji Europejskiej.

 

Dotąd SOLVIT zajmował się przede wszystkim:

  • zabezpieczeniem społecznym
  • zezwoleniami na pobyt
  • uznawaniem kwalifikacji zawodowych
  • dostępem do edukacji
  • prawem do głosowania
  • prawem jazdy
  • rejestracją pojazdów silnikowych
  • kontrolą graniczną
  • dostępem produktów do rynku
  • dostępem do rynku usług
  • podjęciem działalności na własny rachunek
  • VAT, akcyzą
  • swobodnym przepływem kapitału lub płatności

 

Więcej informacji o SOLVIT można znaleźć na stronie Komisji Europejskiej pod adresem http://ec.europa.eu/solvit/index_pl.htm.

 

Źródła: MG

 

http://www.mg.gov.pl/files/upload/7904/Blue%20Guide%202014_pl.pdf