Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Francuski sektor wyrobów medycznych - opracowanie WPHI-Paryż

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Maciej Kowalski | 2017-09-13 17:00:21
francja, sektor medyczny, wyroby medyczne, opracowanie, analiza rynkowa, wphi-paryż

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Paryżu zachęca do zapoznania się z analizą francuskiej branży wyrobów medycznych, w której przedstawiona została charakterystyka sektora medycznego oraz perspektywy dla polskich producentów i eksporterów.

Sektor medyczny we Francji to prężnie rozwijająca się gałąź przemysłu. Do sektora medycznego tradycyjnie zalicza się m.in. produkty farmaceutyczne, biotechnologie i biofarmację, wyroby medyczne, technologie informacyjne i komunikacyjne oraz suplementy diety. W niniejszym opracowaniu przedstawione zostały szczegółowe informacje oraz trendy w branży wyrobów medycznych.

 

WYRÓB MEDYCZNY

Jako wyrób medyczny we Francji klasyfikowana jest szeroka gama produktów, jak np. rękawiczki, okulary korekcyjne, strzykawki, aparaty diagnostyki obrazowej oraz większość produktów dentystycznych. Ponadto są to także implanty umieszczane w ciele ludzkim.

 

FRANCUSKI RYNEK WYROBÓW MEDYCZNYCH W LICZBACH

Francuski rynek wyrobów medycznych jest drugim co do wielkości rynkiem w Europie i czwartym na świecie. Branża wyrobów medycznych odnotowuje 5% roczny wzrost, a jej wartość jest szacowana na blisko 28 miliardów euro. Francuski import szacowany jest na blisko 10 mld euro

sektormedycznyliczbyFrancuski rynek wyrobów medycznych w liczbach

 

CHARAKTERYSTYKA RYNKU

Na francuskim rynku wyrobów medycznych funkcjonują 1343 przedsiębiorstwa, z czego 88% to wyłącznie producenci wyrobów medycznych, a pozostałe firmy zajmują się głownie procesami badawczymi. Łącznie zatrudnienie w tym sektorze znajduje 85 tys. osób, w tym 50% zatrudnionych pracuje dla filii zagranicznych koncernów, stanowiących 35% rynku i przynoszących 2/3 rocznych dochodów.

Ile-de-France oraz Auvergne-Rhône-Alpes to dwa wiodące regiony pod względem liczby firm, personelu oraz przychodów z sektora.

Ponad 90% podmiotów działających w sektorze, które produkują i wprowadzają na rynek swoje własne wyroby medyczne, to małe i średnie przedsiębiorstwa.

 

Wyróżnia się cztery główne gałęzie sektora:

gałęzie sektoraUdział poszczególnych kategorii w rynku wyrobów medycznych

*Wyroby do użytku indywidualnego: jednorazowe urządzenia, urządzenia do wielokrotnego użytku, implanty aktywne i nieaktywne, urządzenia okulistyczne i optyczne, materiały stomatologiczne oraz środki pomocnicze

**Wyposażenie medyczne: aparaty oddechowe, aparaty do znieczulenia, sprzęt elektromechaniczny, sprzęt szpitalny, urządzenia do radioterapii, diagnostyki czy informatyki medycznej

 

Francuski rynek wyrobów medycznych jest wysoko rozwinięty jednak w dalszym ciągu odnotowuje się wzrost zapotrzebowania na innowacyjne technologie w niektórych dziedzinach. Sektor zdrowia publicznego jest największym nabywcą sprzętu do diagnostyki, terapii oraz wyposażenia chirurgicznego.

W wachlarzu sektora wyrobów medycznych główną rolę odgrywają sprzęt i systemy ortopedyczne, implanty nieaktywne, systemy obsługi pacjentów w warunkach domowych, sprzęty z dziedziny chirurgii małoinwazyjnej oraz aparaty: rentgenowskie i ultradźwiękowe.

Francja odnotowuje także stały wzrost w sektorze diagnostyki in vitro szacowany na wartość 1,7 mld euro, posiadając udziały w spółkach wiodących koncernów farmaceutycznych, takich jak: Roche (Szwajcaria), Bayer (Niemcy), Johnson&Johnson (Stany Zjednoczone), a także w firmach produkujących sprzęt medyczny, takich jak amerykańskie koncerny Becton Dickinson i Thermo-Fischer Scientific.

 

  • Diagnostyka

Produkty służące do diagnostyki stanowią około 34% rynku wyrobów medycznych. Największe zapotrzebowanie dla tej kategorii to sprzęt do diagnostyki obrazowej mający szerokie zastosowanie w pediatrii, urologii, chorobach układu sercowo-naczyniowego, układu trawiennego oraz w leczeniu kręgosłupa. Ze względu na swoją efektywność, zapotrzebowanie na tego rodzaju technologie stale rośnie. Usługi obrazowania medycznego stanowią podstawę dzisiejszej medycyny, znacząco poprawiając jakość badań. Dzięki zachowanym obrazom, specjaliści, porównując różnorakie przypadki, mogą postawić prawidłową diagnozę i podjąć właściwe decyzje dotyczące dalszego leczenia.

 

  • Rehabilitacja

Rehabilitacja stanowi ¼ sektora wyrobów medycznych we Francji. Tej kategorii podlegają wszystkie wyroby jednorazowego użytku, takie jak: strzykawki, igły, rękawiczki itp. Sektor rehabilitacji odnotowuje stały wzrost zapotrzebowania na produkty pielęgnacyjne, stosowane przez pielęgniarki oraz opiekę domową, podyktowany głównie potrzebami rynkowymi, tj. procesem starzenia się społeczeństwa.

 

  • Chirurgia

Sprzęt oraz narzędzia chirurgiczne stanowią około 18% całego sektora wyrobów medycznych. Na szczególną uwagę zasługuje dynamiczny rozwój w dziedzinie chirurgii nieinwazyjnej. Najnowsze technologie silnie oddziałują na codzienne praktyki szpitalne dając znacznie lepsze rezultaty oraz zmniejszając ryzyko dla pacjentów.

 

  • Protezy

Francuski rynek protez to niewielka, ale charakteryzująca się innowacyjnością część sektora wyrobów medycznych. Większość produktów to protezy wewnętrzne: kolan, bioder, więzadeł i łokci oraz w mniejszym stopniu protezy zewnętrzne. Ten sektor charakteryzuje się szybkimi zmianami, zwłaszcza ze względu na ewolucję technologiczną dotyczącą znieczulenia.

 

  • Intensywna terapia

Sprzęt używany do intensywnej terapii to głównie monitory oddechowe, pompy i inkubatory, które stanowią 9% całego rynku wyrobów medycznych we Francji. Niemniej jednak zainteresowanie ze strony zarówno prywatnych, jak i publicznych szpitali na sprzęt najnowszych technologii stale rośnie.

 

  • Higiena

Wyroby medyczne zaliczające się do kategorii higieny stanowią około 5% całego sektora. Perspektywy dotyczące tego fragmentu rynku związane są bezpośrednio z zaostrzeniem wymogów bezpieczeństwa pacjentów oraz pracowników sektora medycznego. Obecnie sprzedaż koncentruje się głównie na zapobieganiu i ochronie przed chorobami zakaźnymi, takimi jak np. AIDS.

 

PERSPEKTYWY DLA EKSPORTERÓW Z ZAGRANICY

Główne wyzwania pojawiające się na rynku wyrobów medycznych to zaostrzenie regulacji prawnych (oznakowanie CE) oraz “model innowacji”. Jego głównym celem jest regularna obniżka cen, powodująca cięcie kosztów produkcji, co może przyczynić się do spadku jakości wyrobów. Wdrażanie kontroli wydatków na zdrowie to jeden z podstawowych założeń rządu francuskiego, co z kolei powoduje spadek na rynku urządzeń do opieki szpitalnej oraz zwiększenie popytu na cały szereg nowych urządzeń medycznych, które ułatwią krótszy i tańszy pobyt w szpitalu.

Rosnąca potrzeba kontroli opieki zdrowotnej, związana z opieką domową oraz długotrwałą hospitalizacją, stanowi również nowe możliwości dla eksporterów rozwiązań informatycznych. Francja opracowała elektroniczną kartę zdrowia (Carte Vitale) w celu ułatwienia pacjentom zwrotu kosztów z leczenia. W przyszłości karta będzie wyposażona w nowe funkcje oraz aktualności, co stwarza potencjalne możliwości dla eksporterów rozwiązań informatycznych i komunikacyjnych.

Najlepsze perspektywy sprzedaży sprzętu medycznego obejmują również nowo rozwijające się obszary. Rynek francuski stanowi dużą szansę dla producentów najbardziej pożądanych technologii, takich jak: urządzenia do diagnostyki obrazowej, nieinwazyjne urządzenia chirurgiczne, implanty ortopedyczne oraz sprzęt do intensywnej terapii. Zauważalne jest także rosnące zainteresowanie telemedycyną, która wywiera coraz większy wpływ na instytucje medyczne we Francji. Prężnie rozwijające się innowacyjne techniki, takie jak leczenie ambulatoryjne (“chirurgia jednego dnia”), również otwierają nowe możliwości dla zagranicznych eksporterów, którzy proponują nowoczesne urządzenia medyczne lub oferują rozwiązania mające na celu obniżenie kosztów leczenia.

W celu wejścia na rynek zagraniczny eksporterzy często korzystają z usług agenta handlowego lub dystrybutora oferowanych przez siebie produktów. Wyroby medyczne we Francji, niezależnie czy pochodzą z importu czy z krajowej produkcji, muszą spełniać poniższe wymogi:

Wyroby medyczne muszą posiadać oznakowanie CE

Wyroby medyczne muszą zawierać wskazówki dotyczące ich użytkowania wydane w języku francuskim

 

STAWKI VAT

Rynek farmaceutyczny oraz rynek środków medycznych we Francji korzystają z obniżonej stawki VAT, kolejno 10% dla rynku farmaceutycznego oraz 5,5 % dla wyrobów medycznych zamiast standardowych 20%.

 

E-COMMERCE

Biorąc pod uwagę rosnące potrzeby rynku Francja wychodzi naprzeciw oczekiwaniom pacjentów proponując szeroką gamę usług medycznych online. E-zdrowie to propozycja mająca na celu zwiększyć efektywność rynku medycznego. Co za tym idzie, coraz więcej produktów medycznych można kupić w sklepach internetowych. Wartość tego rynku oceniania jest na blisko 3 mld euro. Na rynku e-commerce działa około 200 podmiotów z czego 30% to start-upy, 20% to małe i średnie przedsiębiorstwa, a 45% stanowią średniej wielkości firmy. Duże przedsiębiorstwa to jedynie 5% tego sektora.

W sytuacji sprzedaży internetowej przez osoby nieposiadające statusu pracownika służby zdrowia istnieją obostrzenia dotyczące prawa do odstąpienia od umowy. Sprzedawca musi przestrzegać przepisów dotyczących zawierania umów na odległość, w szczególności prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od daty zakupu, zawartego w art L. 121-21 Kodeksu Konsumentów. Ponadto prawo to zastrzega sobie, iż wyroby sprzedawane w formie zamkniętej, jak np. szkła kontaktowe, nie podlegają prawu zwrotu, jeżeli ich opakowanie zostało otwarte lub rozszczelnione.

Specjalny reżim prawny umów zawieranych na odległość, w szczególności z prawa odstąpienia od umowy, przewidzianych w Kodeksie Konsumentów będzie obowiązkowy w przypadku sprzedaży online:
- przez podmiot, który nie ma żadnego medycznego statusu zawodowego
- i jeśli kupujący posiada status konsumenta.

 

NAJWAŻNIEJSZE IMPREZY WYSTAWIENNICZE

  • INTERMEDITECH www.intermeditech.fr salon dostawców i producentów wyrobów medycznych.
  • Paris Healthcare Week Trade Fairs: www.parishealthcareweek.com
  • Medical EXPO www.medicalexpo.fr salon wystawowy online
  • Autonomic Expo www.autonomic-expo.com targi sprzętów dla osób niepełnosprawnych

 

ORGANIZACJE

  • ANSM Narodowa Agencja Bezpieczeństwa Leków i Wyrobów Medycznych

www.ansm.sante.fr

143/147 boulevard Anatole France

93285 SAINT-DENIS CEDEX

Tél : +33 01 55 87 30 00

listes@ansm.sante.fr

 

  • SNITEM Syndicat National de l’Industrie des Technologies Médicales

Organizacja powstała w 1987 roku, która zajmuje się rozwojem przemysłu medycznego we Francji. SNITEM skupia blisko 400 firm głównie z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

www.snitem.fr

39/41 rue Louis Blanc

92400 COURBEVOIE

Tél. : 01 47 17 63 88

info@snitem.fr

 

  • EUROBIOMED

Jedna z najważniejszych organizacji działających na francuskim rynku medycznym Klaster medyczny, który pomaga w rozwijaniu działalności na rynku francuskim. Na swojej stronie posiada także wykaz członków (w tym m.in. producentów, importerów, dystrybutorów oraz firm konsultingowych)

www.eurobiomed.org

8 rue Sainte Barbe

13001 Marseille

Tél : +33 04 91 13 74 65

contact@eurobiomed.org

 

  • La FEFIS Fédération Française des Industries de Santé

Instytucja, która skupia najważniejsze organizacje zawodowe z przemysłu medycznego.

www.fefis.fr

15 rue Rieux

92100 Boulogne Billancourt

Tél : +33 01 41 10 89 68

contact@fefis.com

 

  • COMIDENT

Największa organizacja z sektora produkcji i dystrybucji wyrobów dentystycznych skupiająca blisko 150 przedsiębiorstw.

www.comident.fr

31 Square Saint-Charles

75012 Paris

Tél : +33 01 48 74 11 08

contact@comident.fr

 

 

 

Opracowanie: Wydział Promocji Handlu Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Paryżu

 

Źródła: ANSM, SNITEM, francuskie Ministerstwo Zdrowia, prasa specjalistyczna (w tym DeviceMed), źródła własne.