Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



E-commerce we Francji – opracowanie WPHI-Paryż

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Maciej Kowalski | 2017-07-07 10:04:52
e-commerce, francja, paryż, whpi-paryż, opracowanie, analiza rynkowa

E-commerce jest jednym z najprężniej rozwijających się sektorów we Francji. Sektor ten z roku na rok odnotowuje znaczące wzrosty i, co ważne, prognozuje się dalsze zwiększenie jego udziału w handlu. Już dzisiaj usługi oraz sprzedaż online odgrywają we Francji ogromne znaczenie.

Według danych opublikowanych przez Francuską Federację ds. E-commerce i Sprzedaży na Odległość (FEVAD – La Fédération du E-commerce et de la Vente à Distance) w 2016 roku Francuzi wydali 72 miliardów € przez Internet, co oznacza wzrost o ponad 14,5% względem roku poprzedniego. Sama liczba dokonanych transakcji wzrosła o 23%, dochodząc do jednego miliarda, co oznacza 33 transakcje na sekundę.

Przeciętna kwota transakcji online w 2016 r. wyniosła 70 euro, co oznacza spadek 7% w porównaniu do 75 euro w 2015 r. Spadek ten jest po części spowodowany nowym podejściem w logistyce e-handlu, pojawieniem się nowych możliwości w dostawie np. darmowa dostawa, subskrypcje na nielimitowane dostawy, zwroty. Niemniej jednak jest on równoważony przez częstotliwość dokonywania zakupów online – wzrost o 21% w 2016 roku w porównaniu z rokiem 2015. Przeciętny e-konsument dokonuje 28 transakcji internetowych rocznie o łącznej kwocie 2,000 euro. Wartość ta względem 2010 r. (1,084 euro) podwoiła się.

W 2016 roku 58% e-konsumentów dokonywało zakupy przynajmniej raz w miesiącu (+3 punkty procentowe w porównaniu do 2015 roku i +27 punków procentowych względem roku 2013). Osoby w przedziale wiekowym 25-34 lata wykazują naturalnie wyższą skłonność do dokonywania e-transakcji, 68% z nich dokonuje je przynajmniej raz w miesiącu, dla grupy CSP+ (les catégories socio-professionnelles), tj. uprzywilejowanej grupy społeczno-zawodowej (dyrektorzy, kierownicy, artyści, handlopwcy) odsetek ten wynosił aż 71%, a dla mieszkańców Paryża i regionu paryskiego Ile-de-France: 65%.

Poniżej znajduje się lista najczęściej odwiedzanych stron internetowych e-commerce we Francji w I kwartale 2017 roku:

e-commerceKlasyfikacja stron internetowych

Trzy czwarte konsumentów online rozważa zwiększenie liczby dokonywanych transakcji w 2017 roku. Co ciekawe, obecna sytuacja ekonomiczna wydaje się nie mieć wpływu na e-handel. Potwierdza to ponad 2/3 z kupujących (67%), twierdzących, iż obecna koniunktura gospodarcza nie wpływa na ich decyzje konsumenckie. Co więcej, 16% deklaruje, że to właśnie z powodu obecnej

sytuacji ekonomicznej zamierzają kupować więcej przez Internet, tendencja ta jest obserwowana w szczególności w przedziale wiekowym 25-34 (21%).

Najczęściej kupowanie produkty to ubrania (57%), dobra kultury, wiedzy i rozrywki (48%), buty (37%), usługi turystyczne i podróżnicze (36%).

W 2017 roku przewiduje się wzrost udziału nowych kategorii e-usług, takich jak np. zamawianie jedzenia przez Internet zarówno do domów jak i biur, robienie zakupów czy dokonywania zakupu usług transportowych.

Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że w ciągu minionego roku ilość stron internetowych oferujących usługi online wzrosła o 12%. Obecnie szacuje się, że we Francji działa ponad 200,000 stron internetowych, przez które można dokonywać zakupu usług i produktów.

Dobre sytuacja e-handlu przekłada się na tworzenie nowych miejsc pracy w tym sektorze, który jest jednym z najbardziej dynamicznych pod względem kreowania miejsc pracy. Jest to trend zaobserwowany już w 2016 r., kiedy to 54% przedsiębiorców działających na rynku e-commerce zwiększyło zatrudnienie w swoich firmach. Szacuje się, że w 2016 r. na 200 00 stron internetowych o profilu e-commerce przypadało łącznie 34 000 zatrudnionych. Zamiar rekrutowania nowych pracowników w 2017 roku deklaruje prawie połowa podmiotów, natomiast 26% oficjalnie poszukuje członków zespołu. Przewiduje się, że pod koniec obecnego roku sektor e-commerce zatrudniać będzie łącznie 52 000 pracowników.

Oczekuje się, że w 2017 r. rynek e-commerce osiągnie wartość 80 miliardów euro, napędzany rosnącą ilością klientów oraz częstotliwością dokonywania transakcji.

Pomimo nienajlepszej koniunktury gospodarczej, zdecydowana większość e-przedsiębiorców deklaruje optymistyczne nastroje i uważa swoją przyszłość za obiecującą, aż 96% z nich widzi przyszłość swojej firmy bardzo optymistycznie lub optymistycznie (85% w 2015 r.). Podstawą do tak wysokich oczekiwań jest perspektywa przewidywanych wzrostów: 85% e-przedsiębiorców oczekuje zwiększenia obrotów ze sprzedaży w 2017 r., a 69% spodziewa się wzrostu ich wyniku finansowego.

Wśród najczęściej wymienianych inwestycji e-przedsiębiorców na nadchodzący rok znajdziemy: rozwój działalności marketingowej i publikacyjnej (70%), poprawa obsługi informatycznej (63%) oraz rozbudowywanie relacji z klientami (59%). Wzrasta również znaczenie logistyki, której poprawa jest istotna dla 49% e-przedsiębiorców, spada natomiast znaczenie wprowadzanie innowacji.

Choć najczęściej proponowaną formą dostawy produktu jest wysyłka do domu (95% stron e-commerce), coraz bardziej popularny jest odbiór przesyłki w wybranym miejscu (dwie trzecie stron internetowych oferuje taką opcję). Zwiększa się liczba podmiotów oferujących wysyłkę ekspresową (66%). Nowym trendem okazuje się abonament na nielimitowaną dostawę oraz abonament typu „Premium”, którego chęć wprowadzenia deklaruje 40% e-przedsiębiorców. Zainteresowaniem cieszy się również opcja „click & collect”, polegająca na zamawianiu produktu przez Internet i odbieraniu go w sklepie, takie rozwiązanie przyjęła już 1/3 podmiotów działających w sektorze. To rozwiązanie stosowane jest w celu usprawnienia sprzedaży w sklepach stacjonarnych, 40% punktów, które wprowadziły taką opcje dla klientów, twierdzi, że przyczyniło się to do wzrostu ich sprzedaży.

E-commerce pozostaje w silnym związku z mediami społecznościowymi, które są niezwykle ważne dla rozwoju sprzedaży online. W 2015 r. 83% producentów używało tego kanału komunikacji w celach profesjonalnych. We Francji najważniejszym medium społecznościowym pozostaje Facebook, którego wykorzystanie deklarowało 79% podmiotów gospodarczych (vs 76% w 2015 r.), drugie miejsce zajmuje Twitter (20%), trzecie LinkedIn (10%).

ecommerce-21406031920E-commerce

Udział francuskiego e-commerce w przestrzeni międzynarodowej również wzrasta. Obecnie 68% podmiotów handlu online świadczy swoje usługi poza granicami Francji (60% w 2016 r.), a 60% stron internetowych jest dostępnych w więcej niż 5 krajach (55% w 2016 r.). Na pierwszym miejscu znajduje się Belgia i Hiszpania, Niemcy oraz Włochy. Międzynarodowy handel internetowy hamowany jest przez różnice prawne, które stanowią częsty problem w poszerzaniu rynku zbytu. Niemniej jednak, aż 87% przedsiębiorstw oczekuje wzrostu sprzedaży za granicę w ciągu 2 lat.

M-commerce (mobile-commerce) wydaje się odgrywać coraz większą rolę. Biorąc pod uwagę powszechność smartfonów we Francji, wzrost udziału tego działu e-commerce nie powinien dziwić.

Według danych z 2016 roku smartfony stanowią 87% rynku aparatów telefonicznych (wzrost 6 punktowy), w przedziale wiekowym 18-24 odsetek użytkowników smartfonów pozostaje stały (95%), wzrost odnotowuje się natomiast w grupie wiekowej 25-34 (95%, +6 p.p.), 35-49 (91%, +8 p.p.), CSP (92%, +12p.p.).

Największą aktywność korzystania z usług e-handlu obserwuje się w okresie świąt. W 2016 roku sprzedaż online usług i towarów w czasie Świąt Bożego Narodzenia stanowiła 20% wszystkich internetowych transakcji i zakupów, osiągając wartość 14 miliardów euro (o 15% więcej względem roku 2015). Podczas minionego okresu bożonarodzeniowego 9 na 10 internautów przygotowywało swoje świąteczne prezenty przez Internet, a 7 na 10 z nich (czyli około 32 miliony osób) zakupiło je online, jest to o 2 miliony więcej niż w 2015 r.). Francuzi transakcje dokonywali zarówno przez komputer (67%), jak i przez tablety (21%) oraz smartfony (13%).

Najczęściej wybierane są dobra kultury, wiedzy i rozrywki, takie jak płyty DVD, CD lub książki (50%), gry i zabawki (48%), ubrania, buty i akcesoria modowe (34%). Z roku na rok zakupuje się również coraz więcej perfum, produktów do makijażu i ciała (34% - 5 punktowy wzrost względem roku 2015).

Wśród najczęściej podawanych motywów dokonywania bożonarodzeniowych zakupów przez Internet, najczęściej wymieniane są: chęć uniknięcia szaleństwa zakupowego w sklepach stacjonarnych (62%), spodziewane niższe ceny (55%), wygoda i praktyczność (51%). Z kolei powodem, który zniechęca ponad połowę osób (52%) do dokonywania transakcji online jest brak możliwości obejrzenia i fizycznego ocenienia produktu.

Więcej niż trzy czwarte e-konsumentów (79%) wybrało dostawę zakupów poza miejscem zamieszkania, jest to opcja, która ostatnio staje się bardziej popularna niżeli dostarczanie przesyłki do domów. Zazwyczaj odbiór następuje wtedy w punktach Post-in-Shop (65%), w sklepie stacjonarnym (30%), na poczcie (19%), w sąsiedztwie/u krewnych (10%) lub u konsjerża (2%).

 

Opracowanie: Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Paryżu