Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rynek sanitarno-łazienkowy we Francji – opracowanie WPHI-Paryż

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Maciej Kowalski | 2017-05-05 13:03:07
francja, wphi-paryż, sektor sanitarno-łazienkowy, łazienki, brodziki, prysznice, rynek francuski

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Paryżu zachęca do zapoznania się z analizą rynkową poświęconą francuskiemu sektorowi sanitarno-łazienkowemu. W analizie przedstawiamy m.in. informacje dotyczące wielkości sektora, preferencji konsumentów oraz głównych kanałów dystrybucji.

We Francji na rynek sanitarno-łazienkowy składają się następujące kategorie produktów: ceramika sanitarna, armatura łazienkowa, zabudowy prysznicowe, meble łazienkowe, stelaże podtynkowe, wanny klasyczne i z hydromasażem, kabiny prysznicowe proste i hydro.

Ocenia się, że w 2015 roku rynek sanitarno-łazienkowy osiągnął wartość 1,4 mld euro. Największy udział w jego wartości stanowiła armatura łazienkowa 26% wartości, zabudowy prysznicowe 21% oraz ceramika sanitarna oraz meble łazienkowe z wynikiem 19%.

udział w rynkuwykresUdział poszczególnych produktów we francuskim rynku łazienkowym

W ciągu ostatnich lat obserwuje się ogólny spadek wartości sektora łazienkowego. Jest to spowodowane czynnikami bezpośrednio ekonomicznymi, lecz również z kwestiami związanymi z modą czy preferencjami panującymi obecnie na rynku francuskim.

Kryzys ekonomiczny przyczynił się niewątpliwie do zahamowania rynku budowniczego, a tym samym wnętrzarskiego. Z powodu recesji gospodarczej plany odnawiania czy remontowania łazienek we francuskich domach zeszły na dalszy plan. Pogorszenie się koniunktury gospodarczej sprawiło, że większość Francuzów w pierwszej kolejności woli zadbać o swoje kuchnie, salony i sypialnie niżeli o łazienki. Mimo to w kolejnych latach oczekuje się wzrostu aktywności na rynku łazienkowym. Przyczynia się do tego stale poszerzająca się oferta producentów, którzy idąc za trendami starają się łączyć masową produkcję z designem oraz opcją personalizacji produktu (wypuszczanie edycji limitowanych, produkcja na wymiar czy możliwość wyboru poszczególnych komponentów produktu).

Badania konsumenckie pokazują, że Francuzi preferują obecnie kabiny prysznicowe o dużej powierzchni (większej od standardowych kabin prysznicowych) niżeli wanien. Z tego powodu z roku na rok sprzedaż brodzików oraz zabudów prysznicowych jest coraz wyższa mimo ogólnej tendencji spadkowej na rynku sanitarno-łazienkowym.

Ważnym aspektem rynku jest również walka cenowa, która zmusza producentów do stałego obniżania cen. Obniżki cen są warunkiem koniecznym do wygrania z konkurencją i sprostania oczekiwaniom konsumentów. To natomiast znacznie odbija się na wynikach finansowych producentów.

 

Konsumenci i dystrybucja

Przeciętna francuska łazienka ma powierzchnię ok 6 m2. Niewielka przestrzeń łazienek jest postrzegana jako mankament dla 20% Francuzów. Według badań przeprowadzanych przez francuskie stowarzyszenie ds. przemysłu sanitarno-łazienkowego AFISB (Association Française des Industries de la Salle de Bains) najczęstszym motywami kupowaniem produktów przeznaczonych do użytkowania w przestrzeniach łazienkowych są: wymieniana urządzeń na nowe (43,7%), remont lub inne czynności poprawiające stan pomieszczenia (34,3%), podwyższenie standardu i komfortu użytkowania łazienki (33,3%).

Zdecydowana większość kupujących dokonuje zakupów w wielkopowierzchniowych marketach z materiałami budowlanymi, tzw. GSB (grandes surfaces de bricolage). Ich klienci argumentują swój wybór następującymi czynnikami: przystępne ceny 65,3%, bliska lokalizacja 48%, bogata oferta 42,5%, jakość produktów 28,4%. Możliwość uzyskania specjalistycznej porady czy uczestnictwo w programach lojalnościowych mają mniejsze znaczenie dla konsumentów, za istotne uważa je tylko kolejno 13% i 11,8%.

preferencjewssklepówCzynniki wpływające na wybór sklepu z materiałami budowlanymi

Zadowolenie z zakupów w specjalistycznych sklepach wielkopowierzchniowych deklaruje 56% klientów, 42,9% uznaje je za wystarczająco zadowalające, a tylko 1,1% osób jest z nich niezadowolone.

Wielkopowierzchniowe sklepy budowlane odgrywają kluczową rolę w handlu artykułami łazienkowymi. Udział tego kanału dystrybucji również zwiększa się z roku na rok – w 2015 r. jego wartość stanowiła 78% wartości całego sektora dystrybucji materiałów budowlano-wykończeniowych i wynosiły 19,36 miliardów euro.

udziałsklepówUdział sklepów w rynku sanitarno-łazienkowym

* (GSA, grandes surfaces alimentaires – wielkopowierzchniowe sklepy z żywnością, GSB, grandes surfaces de bricolage – markety budowlane)

 

Największy udział na rynku GSB przypada grupie ADEO 39% oraz KINGFISHER 32% . W skład pierwszej wchodzi Leroymerlin (32% rynku GSB), a do drugiej należy Castorama (18% rynku GSB) i Brico Depot (14%)

rynekGSBUdział marketów budowlanych w rynku

Coraz większe znaczenie w sprzedaży produktów łazienkowych odgrywa e-commerce. Badania pokazują, że Francuzi są bardziej skłonni do dokonywania zakupów online niż większość Europejczyków. Z roku na rok wartość sprzedaży internetowej wzrasta (12% sprzedaży dla sektora łazienkowego w 2015 r.) i prognozuje się dalszą tendencje wzrostową (w ciągu 5 lat jego udział tego kanału sprzedaży ma osiągnąć 20%).

Według badań z 2015 r. 11% zakupów internetowych dotyczyło baterii umywalkowych, 8,6% baterii prysznicowych, 9% wanien klasycznych, 7% kabin prysznicowych prostych, 6,5% armatury prysznicowej, 6,3% kompaktów W.C. myjących, 5,2% kompaktów W.C. podwieszanych, 5,3% pozostałej ceramiki sanitarnej. Najrzadziej przez Internet sprzedaje się brodziki prysznicowe (3,2%) oraz baterie przeznaczone dla wanien (3,8%). Konsumenci najczęściej korzystają ze specjalistycznych stron internetowych. Najczęstszym podawanym motywem zakupów online są niskie ceny.

Poniżej znajduje się lista stron internetowych najczęściej wybieranych w I kw. 2017 roku w celu dokonywania zakupów przez Internet:

stronyinternetoweNajpopularniejsze strony sklepów z materiałami budowlanymi

L’Association Francaise des Industries de la Salle de Bains (Francuskie Stowarzyszenie Przemysłu Łazienkowego) co roku przeprowadza badania dotyczące sytuacji na rynku łazienkowym. Bierze w nich pod uwagę następujące grupy produktów: ceramikę sanitarną, wanny klasyczne, wanny z hydromasażem, armaturę łazienkową, kabiny prysznicowe proste, kabiny prysznicowe hydro, zabudowy prysznicowe, stelaże podtynkowe (włączone do badania w 2015 r.) oraz meble łazienkowe.

Według danych udostępnionych w 2015 roku wynika, że z największe spadki dochodów w sektorze sanitarno-łazienkowym odnotowano w sprzedaży kabin prysznicowych hydro (-20,4%), armatury sanitarnej (-18,2%), wanien klasycznych (-6,1%) oraz ceramiki sanitarnej (-5,0%). Natomiast dobrą sytuacją na rynku odznacza się sprzedaż zabudów prysznicowych (+3,6%), stelaży podtynkowych (+2,2%) jak i prostych kabin prysznicowych (+1,7%).

 

Dane dot. rynku sanitarno-łazienkowego we Francji

 

dochody ze sprzedaży w milionach euro

 

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Zmiana 2015 / 2014

ceramika sanitarna

298,4

301,6

298,5

292,7

283,7

269,6

-5,0%

wanny klasyczne

53,20

50,06

52,10

50,00

47,7

44,8

-6,1%

wanny z hydromasażem

33,78

33,19

31,56

27,60

25,6

20,9

-18,2%

armatura łazienkowa

353,90

370,63

378,42

363,40

355,1

357,2

0,6%

kabiny prysznicowe proste

33,3

34,48

32,38

34,30

36,9

37,5

1,7%

kabiny prysznicowe hydro

41,6

35,04

26,34

22,6

19,0

15,2

-20,4%

zabudowy prysznicowe

241,6

257,39

264,29

274,4

281,2

291,3

3,6%

stelaże podtynkowe

b.d.

b.d.

b.d.

b.d.

b.d.

83,1

2,2%

meble łazienkowe

b.d.

b.d.

296

284

278,0

270,5

-2,7%

łącznie

 

 

 

 

 

1390,1

-1,3%

 

Ceramika sanitarna

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Zmiana 2015 / 2014

ceramika sanitarna

298,4

301,6

298,5

292,7

283,7

269,6

-5,0%

 

Dział ceramiki sanitarnej opiera się w głównej mierze na sprzedaży misek oraz muszli klozetowych podwieszanych i stojących. Mimo ogólnego spadku wielkości sprzedaży w roku 2015, obserwuje się dobrą pozycję toalet myjących, na które popyt systematycznie wzrasta i wydają się być nowym trendem wśród konsumentów.

Wanny klasyczne

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Zmiana w roku 2015 wzgl. 2014

wanny klasyczne

53,20

50,06

52,10

50,00

47,7

44,8

-6,1%

Popyt na wanny klasyczne konsekwentnie spada. Jest to spowodowane w głównej mierze niewielkimi przeciętnymi rozmiarami łazienek oraz panującą obecną modą na posiadanie powierzchni prysznicowych. W najgorszej sytuacji znajdują się producenci wanien żeliwnych i stalowych, ponieważ to oni odnotowują największe spadki. Nieco lepiej wygląda sytuacja dla producentów wanien wykonywanych z tworzyw sztucznych.

 

Wanny z hydromasażem

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Zmiana w roku 2015 wzgl. 2014

wanny z hydromasażem

33,78

33,19

31,56

27,60

25,6

20,9

-18,2%

Przy obserwowanym ogólnym spadku popytu na wanny, sprzedaż wanien z opcją hydromasażu prezentuje się dość pesymistycznie. Dział związany z ich sprzedażą odnotowuje spore spadki (-18,2% wartości względem roku 2014). Dodatkowym utrudnieniem w utrzymaniu stabilnej pozycji na rynku są ciągłe obniżki cenowe oraz nieustająco poszerzająca się oferta kabin i rozwiązań prysznicowych.

 

Armatura łazienkowa

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Zmiana w roku 2015 wzgl. 2014

armatura łazienkowa

353,90

370,63

378,42

363,40

355,1

357,2

0,6%

Na dział armatury łazienkowej składają się baterie prysznicowe, wannowe oraz umywalkowe. Ma on znaczny udział w rynku łazienkowym i w 2015 r. stanowił o 25% jego wartości. Od lat pozostaje na stabilnym poziomie.

 

Kabiny prysznicowe proste i hydro

Kabiny prysznicowe proste z roku na rok cieszą się coraz większym powodzeniem i odnotowują coraz lepsze wyniki. Nie można powiedzieć tego samego o kabinach prysznicowych hydro. Na rynku obserwowany jest spadek zainteresowania konsumentów tego typu produktami. Producenci muszą poczekać na powrót mody na tego typu produkty albo znaleźć sposób na przyciągnięcie klientów nowymi ulepszeniami lub atrakcyjną ceną.

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Zmiana w roku 2015 wzgl. 2014

kabiny prysznicowe proste

33,3

34,48

32,38

34,30

36,9

37,5

1,7%

kabiny prysznicowe hydro

41,6

35,04

26,34

22,6

19,0

15,2

-20,4%

 

Zabudowy prysznicowe

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Zmiana w roku 2015 wzgl. 2014

zabudowy prysznicowe

241,6

257,39

264,29

274,4

281,2

291,3

3,6%

Dział zabudów prysznicowych odnotowuje ciągłe wzrosty, co jest znacznym osiągnięciem biorąc pod uwagę ogólną sytuację na rynku łazienkowym. Do jego sukcesu przyczyniły się obecne preferencje Francuzów, którzy wolą posiadać prysznice o powierzchni większej od typowych kabin prysznicowych. Szczególnym powodzeniem cieszą się robione na wymiar prysznice włoskie. Jest to zapewne spowodowane wygodą użytkowania oraz obecnymi trendami wnętrzarskimi.

 

Meble łazienkowe

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Zmiana w roku 2015 wzgl. 2014

meble łazienkowe

b.d.

b.d.

296

284

278,0

270,5

-2,7%

We Francji rynek mebli łazienkowy stanowi część rynku wyposażenia wnętrz, na który składają się wszelkie przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją, dystrybucją czy sprzedażą mebli przeznaczonych do codziennego użytkowania. W jego obrębie wyróżnia się rynek mebli, mebli kuchennych, mebli wypoczynkowych, mebli sypialnianych oraz mebli ogrodowych. W 2016 r. rynek wyposażenia wnętrz osiągną wartość 9,56 miliardów euro brutto, z czego 2,6% (240 milionów euro brutto) przypadało na rynek łazienkowy.

Mimo że w roku 2016 rynek mebli łazienkowy ponownie odnotował spadek (-0,4% wartości), to poziom tego spadku jest znacznie mniejszy niż w latach poprzednich. Według analityków jest to oznaką odwrócenia dotychczasowych tendencji spadkowych.

rynek mebli łazienkowychRynek mebli łazienkowych

 

Informacje dodatkowe

L’Association Française des Industries de la Salle de Bains – AFISB – Francuskie Stowarzyszenie Przemysłu Rynku Łazienkowego zrzesza główne podmioty rynku łazienkowego, zarówno producentów wyrobów uniwersalnych jak i specjalistycznych, w sektorze ceramiki sanitarnej (wanny), kabin prysznicowych, armatury, mebli, akcesoriów oraz wyposażenia technicznego łazienek. AFISB reprezentuje ponad 60% podmiotów rynku łazienkowego we Francji. (strona www: http://www.salledebains.fr)


afisbAFISB

IdéoBain 2017 – targi rynku łazienkowego, organizowane co dwa lata przez L’Afisb oraz Reed Exhibitions. W 2015r. uczestniczyło 180 wystawców, targi odwiedziło 23 tys. zwiedzających. Równolegle z targami IdéoBain organizowane są targi budowlane Batimat. Najbliższa edycja IdéoBain odbędzie się w dniach 6-10 listopada 2017.

ideobainIDEOBAIN

 

 

 

 

Opracowanie: Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Paryżu

 

łazienka