Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rolnictwo ekologiczne i rynek produktów bio we Francji

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Maciej Kowalski | 2016-04-15 09:58:11
francja, rolnictwo ekologiczne, produkty bio,

Żywność ekologiczna zdobywa we Francji coraz większą popularność. Blisko 88% Francuzów deklaruje okazjonalne spożycie artykułów bio, wśród nich 33% robi ekologiczne zakupy przynajmniej raz w tygodniu, a jeden na dziesięciu Francuzów spożywa produkty ekologiczne codziennie.

Rolnictwo ekologiczne i rynek produktów bio we Francji

Żywność ekologiczna zdobywa we Francji coraz większą popularność. Blisko 88% Francuzów deklaruje okazjonalne spożycie artykułów bio, wśród nich 33% robi ekologiczne zakupy przynajmniej raz w tygodniu, a jeden na dziesięciu Francuzów spożywa produkty ekologiczne codziennie. Najczęściej kupowane są warzywa, owoce oraz produkty mleczne. Znaczny postęp dokonał się w szkolnych stołówkach, z których już 59% oferuje żywność bio – przed rokiem 2006 było to tylko 4%. To właśnie stołówki szkolne, pracownicze i szpitalne będą najsilniej wpływały na rozwój rynku żywności ekologicznej we Francji. Według wstępnych szacunków ocenia się, że wartość produktów bio sprzedanych we Francji w 2015 roku wyniosła 5,5 mld euro, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu do roku poprzedniego.

Liczba gospodarstw ekologicznych we Francji stale rośnie, obecnie 4,9% ziem rolnych (1,3 mln hektara) przeznaczonych jest pod uprawy ekologiczne, podczas gdy w 2007 roku było to tylko 2%. W 2015 roku we Francji funkcjonowało 28 725 gospodarstw ekologicznych, co oznacza wzrost o 8,5% w porównaniu do roku poprzedniego.

Oferta produktów bio stale rośnie, podobnie jak zainteresowanie konsumentów. Rośnie liczba sklepów specjalistycznych, a sprzedaż certyfikowanych rozwija się także w sklepach ogólnospożywczych i supermarketach. Sprzedaż w sklepach ekologicznych wzrosła w 2015 roku o 15%, a w dużych i średnich sklepach o 7,4%. Francja jest dziś trzecim krajem w Europie pod względem powierzchni upraw ekologicznych, pierwszym jeśli chodzi o przetwórstwo produktów bio i drugim, za Niemcami, pod względem liczby konsumentów.

Import żywności ekologicznej do Francji maleje. Francja jest w 76% samowystarczalna jeśli chodzi o produkcję produktów ekologicznych, co oznacza wzrost o 20% w porównaniu do 2009 roku.

Produkty bio najczęściej kupowane są w super- i hipermarketach (74,2%), udział wyspecjalizowanych sklepów jest znacznie mniejszy (37,8%) niemniej mają one znacznie słabiej rozwiniętą sieć sprzedaży. Poniżej zaprezentowano najczęściej wybierane przez Francuzów miejsca ekologicznych zakupów.

MiejscaRodzaje najpopularniejszych sklepów z produktami ekologicznymi

W kategorii dużych sklepów Carrefour i Leclerc dystansują rywali, przyciągając odpowiednio 41% i 39% konsumentów. Segment sklepów specjalistycznych należy do marki Biocoop, w której zaopatruje się 26% klientów. Na kolejnych miejscach plasują się La Vie Claire (17%) i Naturalia (11%).

SklepyNajpopularniejsze sklepy z żywnością ekologiczną.

SpecjaliściNajpopularniejsze sklepy specjalistyczne z produktami ekologicznymi

Na rynku jest miejsce dla wszystkich kanałów dystrybucji, od hipermarketów, poprzez producentów i specjalistów, aż po drobnych sprzedawców. Wszystkie te punkty sprzedaży uzupełniają się wzajemnie i mają pozytywny wpływ na wielkość sprzedaży, czego mogłyby pozazdrościć inne sektory gospodarki.

Wartość rynku produktów bio wyniosła w 2015 roku 5,5 mld euro, czego ponad 500 milionów euro wygenerowały trzy grupy produktów: mleko (228,6 mln euro), jajka (201,5 mln) i soki owocowe (116,2 mln). Pozostałe kategorie nie przekraczają 100 milionów przychodów, niemniej notują one dużą dynamikę wzrostu jak np. łosoś wędzony (+18,8%), mięso mielone (+17,6%), produkty zbożowe (+17%) oraz szynka gotowana (+14,8%).

 

Rodzina produktów

Wartość

sprzedaży (w tys.)

Sprzedana

ilość (w tys.)

Zmiana w ciągu

roku - wartość

Zmiana w ciągu

roku - ilość

MLEKO (l)

228 646

95 370

6,40%

3,70%

JAJKA

201 499

83 239

4,50%

5,20%

SOKI OWOCOWE (l)

116 205

52 744

6,80%

6,60%

JOGURTY (kg)

86 371

52 779

5,30%

4,90%

OLEJE I OLIWY (l)

71 451

16 040

12,70%

13,00%

NAPOJE I ŚMIETANY ROŚLINNE (l)

69 772

38 593

15,40%

16,80%

MASŁO (kg)

45 619

22 802

6,10%

5,40%

KAWA PALONA (kg)

42 461

13 330

-0,10%

-1,20%

RYŻ, KASZA (kg)

40 756

17 575

6,10%

8,90%

PŁATKI, ZBOŻA (kg)

40 133

13 745

17,00%

17,50%

TOSTY, PLACKI, KRAKERSY (kg)

39 511

29 575

9,30%

12,20%

ŁOSOŚ WĘDZONY (kg)

38 552

6 423

18,80%

11,20%

SZYNKA GOTOWANA (kg)

34 639

10 675

14,80%

16,50%

HERBATY, NAPARY (kg)

34 533

14 352

6,20%

8,10%

TABLICZKI CZEKOLADY (kg)

33 382

19 214

7,10%

8,80%

MIĘSO MIELONE (kg)

32 434

7 646

17,60%

17,40%

 

Opracownie: Zespół WPHI na podstawie: Libre Service Actualités (LSA), raportu Agence Bio oraz źródeł własnych