Rolnictwo ekologiczne i rynek produktów bio we Francji
Żywność ekologiczna zdobywa we Francji coraz większą popularność. Blisko 88% Francuzów deklaruje okazjonalne spożycie artykułów bio, wśród nich 33% robi ekologiczne zakupy przynajmniej raz w tygodniu, a jeden na dziesięciu Francuzów spożywa produkty ekologiczne codziennie. Najczęściej kupowane są warzywa, owoce oraz produkty mleczne. Znaczny postęp dokonał się w szkolnych stołówkach, z których już 59% oferuje żywność bio – przed rokiem 2006 było to tylko 4%. To właśnie stołówki szkolne, pracownicze i szpitalne będą najsilniej wpływały na rozwój rynku żywności ekologicznej we Francji. Według wstępnych szacunków ocenia się, że wartość produktów bio sprzedanych we Francji w 2015 roku wyniosła 5,5 mld euro, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu do roku poprzedniego.
Liczba gospodarstw ekologicznych we Francji stale rośnie, obecnie 4,9% ziem rolnych (1,3 mln hektara) przeznaczonych jest pod uprawy ekologiczne, podczas gdy w 2007 roku było to tylko 2%. W 2015 roku we Francji funkcjonowało 28 725 gospodarstw ekologicznych, co oznacza wzrost o 8,5% w porównaniu do roku poprzedniego.
Oferta produktów bio stale rośnie, podobnie jak zainteresowanie konsumentów. Rośnie liczba sklepów specjalistycznych, a sprzedaż certyfikowanych rozwija się także w sklepach ogólnospożywczych i supermarketach. Sprzedaż w sklepach ekologicznych wzrosła w 2015 roku o 15%, a w dużych i średnich sklepach o 7,4%. Francja jest dziś trzecim krajem w Europie pod względem powierzchni upraw ekologicznych, pierwszym jeśli chodzi o przetwórstwo produktów bio i drugim, za Niemcami, pod względem liczby konsumentów.
Import żywności ekologicznej do Francji maleje. Francja jest w 76% samowystarczalna jeśli chodzi o produkcję produktów ekologicznych, co oznacza wzrost o 20% w porównaniu do 2009 roku.
Produkty bio najczęściej kupowane są w super- i hipermarketach (74,2%), udział wyspecjalizowanych sklepów jest znacznie mniejszy (37,8%) niemniej mają one znacznie słabiej rozwiniętą sieć sprzedaży. Poniżej zaprezentowano najczęściej wybierane przez Francuzów miejsca ekologicznych zakupów.

W kategorii dużych sklepów Carrefour i Leclerc dystansują rywali, przyciągając odpowiednio 41% i 39% konsumentów. Segment sklepów specjalistycznych należy do marki Biocoop, w której zaopatruje się 26% klientów. Na kolejnych miejscach plasują się La Vie Claire (17%) i Naturalia (11%).


Na rynku jest miejsce dla wszystkich kanałów dystrybucji, od hipermarketów, poprzez producentów i specjalistów, aż po drobnych sprzedawców. Wszystkie te punkty sprzedaży uzupełniają się wzajemnie i mają pozytywny wpływ na wielkość sprzedaży, czego mogłyby pozazdrościć inne sektory gospodarki.
Wartość rynku produktów bio wyniosła w 2015 roku 5,5 mld euro, czego ponad 500 milionów euro wygenerowały trzy grupy produktów: mleko (228,6 mln euro), jajka (201,5 mln) i soki owocowe (116,2 mln). Pozostałe kategorie nie przekraczają 100 milionów przychodów, niemniej notują one dużą dynamikę wzrostu jak np. łosoś wędzony (+18,8%), mięso mielone (+17,6%), produkty zbożowe (+17%) oraz szynka gotowana (+14,8%).
Rodzina produktów |
Wartość sprzedaży (w tys.) |
Sprzedana ilość (w tys.) |
Zmiana w ciągu roku - wartość |
Zmiana w ciągu roku - ilość |
---|---|---|---|---|
MLEKO (l) |
228 646 |
95 370 |
6,40% |
3,70% |
JAJKA |
201 499 |
83 239 |
4,50% |
5,20% |
SOKI OWOCOWE (l) |
116 205 |
52 744 |
6,80% |
6,60% |
JOGURTY (kg) |
86 371 |
52 779 |
5,30% |
4,90% |
OLEJE I OLIWY (l) |
71 451 |
16 040 |
12,70% |
13,00% |
NAPOJE I ŚMIETANY ROŚLINNE (l) |
69 772 |
38 593 |
15,40% |
16,80% |
MASŁO (kg) |
45 619 |
22 802 |
6,10% |
5,40% |
KAWA PALONA (kg) |
42 461 |
13 330 |
-0,10% |
-1,20% |
RYŻ, KASZA (kg) |
40 756 |
17 575 |
6,10% |
8,90% |
PŁATKI, ZBOŻA (kg) |
40 133 |
13 745 |
17,00% |
17,50% |
TOSTY, PLACKI, KRAKERSY (kg) |
39 511 |
29 575 |
9,30% |
12,20% |
ŁOSOŚ WĘDZONY (kg) |
38 552 |
6 423 |
18,80% |
11,20% |
SZYNKA GOTOWANA (kg) |
34 639 |
10 675 |
14,80% |
16,50% |
HERBATY, NAPARY (kg) |
34 533 |
14 352 |
6,20% |
8,10% |
TABLICZKI CZEKOLADY (kg) |
33 382 |
19 214 |
7,10% |
8,80% |
MIĘSO MIELONE (kg) |
32 434 |
7 646 |
17,60% |
17,40% |
Opracownie: Zespół WPHI na podstawie: Libre Service Actualités (LSA), raportu Agence Bio oraz źródeł własnych