Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rolnictwo ekologiczne i rynek produktów bio we Francji

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Maciej Kowalski | 2016-04-15 09:58:11
francja, rolnictwo ekologiczne, produkty bio,

Żywność ekologiczna zdobywa we Francji coraz większą popularność. Blisko 88% Francuzów deklaruje okazjonalne spożycie artykułów bio, wśród nich 33% robi ekologiczne zakupy przynajmniej raz w tygodniu, a jeden na dziesięciu Francuzów spożywa produkty ekologiczne codziennie.

Rolnictwo ekologiczne i rynek produktów bio we Francji

Żywność ekologiczna zdobywa we Francji coraz większą popularność. Blisko 88% Francuzów deklaruje okazjonalne spożycie artykułów bio, wśród nich 33% robi ekologiczne zakupy przynajmniej raz w tygodniu, a jeden na dziesięciu Francuzów spożywa produkty ekologiczne codziennie. Najczęściej kupowane są warzywa, owoce oraz produkty mleczne. Znaczny postęp dokonał się w szkolnych stołówkach, z których już 59% oferuje żywność bio – przed rokiem 2006 było to tylko 4%. To właśnie stołówki szkolne, pracownicze i szpitalne będą najsilniej wpływały na rozwój rynku żywności ekologicznej we Francji. Według wstępnych szacunków ocenia się, że wartość produktów bio sprzedanych we Francji w 2015 roku wyniosła 5,5 mld euro, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu do roku poprzedniego.

Liczba gospodarstw ekologicznych we Francji stale rośnie, obecnie 4,9% ziem rolnych (1,3 mln hektara) przeznaczonych jest pod uprawy ekologiczne, podczas gdy w 2007 roku było to tylko 2%. W 2015 roku we Francji funkcjonowało 28 725 gospodarstw ekologicznych, co oznacza wzrost o 8,5% w porównaniu do roku poprzedniego.

Oferta produktów bio stale rośnie, podobnie jak zainteresowanie konsumentów. Rośnie liczba sklepów specjalistycznych, a sprzedaż certyfikowanych rozwija się także w sklepach ogólnospożywczych i supermarketach. Sprzedaż w sklepach ekologicznych wzrosła w 2015 roku o 15%, a w dużych i średnich sklepach o 7,4%. Francja jest dziś trzecim krajem w Europie pod względem powierzchni upraw ekologicznych, pierwszym jeśli chodzi o przetwórstwo produktów bio i drugim, za Niemcami, pod względem liczby konsumentów.

Import żywności ekologicznej do Francji maleje. Francja jest w 76% samowystarczalna jeśli chodzi o produkcję produktów ekologicznych, co oznacza wzrost o 20% w porównaniu do 2009 roku.

Produkty bio najczęściej kupowane są w super- i hipermarketach (74,2%), udział wyspecjalizowanych sklepów jest znacznie mniejszy (37,8%) niemniej mają one znacznie słabiej rozwiniętą sieć sprzedaży. Poniżej zaprezentowano najczęściej wybierane przez Francuzów miejsca ekologicznych zakupów.

MiejscaRodzaje najpopularniejszych sklepów z produktami ekologicznymi

W kategorii dużych sklepów Carrefour i Leclerc dystansują rywali, przyciągając odpowiednio 41% i 39% konsumentów. Segment sklepów specjalistycznych należy do marki Biocoop, w której zaopatruje się 26% klientów. Na kolejnych miejscach plasują się La Vie Claire (17%) i Naturalia (11%).

SklepyNajpopularniejsze sklepy z żywnością ekologiczną.

SpecjaliściNajpopularniejsze sklepy specjalistyczne z produktami ekologicznymi

Na rynku jest miejsce dla wszystkich kanałów dystrybucji, od hipermarketów, poprzez producentów i specjalistów, aż po drobnych sprzedawców. Wszystkie te punkty sprzedaży uzupełniają się wzajemnie i mają pozytywny wpływ na wielkość sprzedaży, czego mogłyby pozazdrościć inne sektory gospodarki.

Wartość rynku produktów bio wyniosła w 2015 roku 5,5 mld euro, czego ponad 500 milionów euro wygenerowały trzy grupy produktów: mleko (228,6 mln euro), jajka (201,5 mln) i soki owocowe (116,2 mln). Pozostałe kategorie nie przekraczają 100 milionów przychodów, niemniej notują one dużą dynamikę wzrostu jak np. łosoś wędzony (+18,8%), mięso mielone (+17,6%), produkty zbożowe (+17%) oraz szynka gotowana (+14,8%).

 

Rodzina produktów

Wartość

sprzedaży (w tys.)

Sprzedana

ilość (w tys.)

Zmiana w ciągu

roku - wartość

Zmiana w ciągu

roku - ilość

MLEKO (l)

228 646

95 370

6,40%

3,70%

JAJKA

201 499

83 239

4,50%

5,20%

SOKI OWOCOWE (l)

116 205

52 744

6,80%

6,60%

JOGURTY (kg)

86 371

52 779

5,30%

4,90%

OLEJE I OLIWY (l)

71 451

16 040

12,70%

13,00%

NAPOJE I ŚMIETANY ROŚLINNE (l)

69 772

38 593

15,40%

16,80%

MASŁO (kg)

45 619

22 802

6,10%

5,40%

KAWA PALONA (kg)

42 461

13 330

-0,10%

-1,20%

RYŻ, KASZA (kg)

40 756

17 575

6,10%

8,90%

PŁATKI, ZBOŻA (kg)

40 133

13 745

17,00%

17,50%

TOSTY, PLACKI, KRAKERSY (kg)

39 511

29 575

9,30%

12,20%

ŁOSOŚ WĘDZONY (kg)

38 552

6 423

18,80%

11,20%

SZYNKA GOTOWANA (kg)

34 639

10 675

14,80%

16,50%

HERBATY, NAPARY (kg)

34 533

14 352

6,20%

8,10%

TABLICZKI CZEKOLADY (kg)

33 382

19 214

7,10%

8,80%

MIĘSO MIELONE (kg)

32 434

7 646

17,60%

17,40%

 

Opracownie: Zespół WPHI na podstawie: Libre Service Actualités (LSA), raportu Agence Bio oraz źródeł własnych





Wybrane
oferty polskich przedsiębiorstw

Okna PCV

Okna Toruń Wybór okien do domu jest wyjątkowo istotny nie tylko ze względu na wygląd i ...
Polska - TORUŃ 2021-10-14 Dodał: Łukasz Bogucki Zdrowie i medycyna, Doradztwo/consulting/edukacja, Film, Turystyka, sport i rekreacja, Transport i logistyka Zobacz ofertę

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie stron internetowych – czynności on site i off site Pozycjonowanie witryn ...
Polska - Toruń 2021-10-14 Dodał: Jolanta Borkowska Zdrowie i medycyna, Doradztwo/consulting/edukacja, Handel, IT/ICT, Usługi finansowe Zobacz ofertę

Księgowość online

Księgowość dla przedsiębiorców Prowadzenie firmy wiąże się wprost z koniecznością prowa...
Polska - Toruń 2021-10-14 Dodał: Jolanta Borkowska Zdrowie i medycyna, Doradztwo/consulting/edukacja, Handel, IT/ICT, Usługi finansowe Zobacz ofertę

Zobacz więcej ofert